Hopp til hovedinnhold
Bosch i Norge
Firmaets historie

Globalisering siden 1990

Sanntids produksjonsanalyse.

Jernteppet falt, Asia ga nye markeder og programvare åpnet nye muligheter for Bosch. De siste tre tiårene hadde medført raske økonomiske endringer, som selskapet måtte håndtere.

Tegning av en åpen bom, symbolet på åpning av Øst-Europa.

Kollapsen av Warszawapakten og åpning av Øst-Europa

Fallet av jernteppet innledet en ny tidsalder for Bosch. Innen 1994 hadde vi egne selskaper i 13 tidligere østblokkland. Bosch åpnet produksjonsfasiliteter i Jihlava og České Budějovice i Tsjekia, Wrocław i Polen, Miskolc og Hatvan i Ungarn, og Engels og Samara i den russiske føderasjonen. Andelen av salg generert utenfor Tyskland steg fra 51 prosent i 1990 til rundt 72 prosent i 2000.

IFA Trabant 601 i verkstedet til Brandenburg Bosch Car Service (1992). Trabant var standard passasjerbil i sosialistiske Øst-Tyskland fram til 1989, så Bosch testteknologi måtte tilpasses til å jobbe med denne populære kjøretøymodellen.
IFA Trabant 601 i verkstedet til Brandenburg Bosch Car Service (1992). Trabant var standard passasjerbil i sosialistiske Øst-Tyskland fram til 1989, så Bosch testteknologi måtte tilpasses til å jobbe med denne populære kjøretøymodellen.
Et av de viktigste stedene i den ungarske regionale organisasjonen som ble grunnlagt i 1991 er Hatvan, hvor produkter for bilelektronikk blir produsert, for eksempel sensorer. (1998)
Et av de viktigste stedene i den ungarske regionale organisasjonen som ble grunnlagt i 1991 er Hatvan, hvor produkter for bilelektronikk blir produsert, for eksempel sensorer. (1998)
/

Gripe muligheter - nye blikk på Asia

I India, Japan og landene i Sørøst-Asia har Bosch enten lang tilstedeværelse eller har vært opptatt med å få fotfeste i nye markeder. Men det var den gradvise åpningen av det kinesiske markedet som var av den største strategiske interessen. Fram til 1994 hadde den eneste tilstedeværelsen til Bosch i Kina vært i form av lisenser og et representantkontor i Beijing, etablert i 1989. Etter det kunne Bosch også få fotfeste som en regional produsent i dette markedet.

Reklametavle som reklamerer for profesjonelt elektroverktøy for byggebransjen langs veien i Shanghai. (1996)
Reklametavle som reklamerer for profesjonelt elektroverktøy for byggebransjen langs veien i Shanghai. (1996)
Reklameplakat i sentrum av Shanghai. Tennplugger er et av de første produktene som Bosch produserte i Kina. (1998)
Reklameplakat i sentrum av Shanghai. Tennplugger er et av de første produktene som Bosch produserte i Kina. (1998)
/

Mikromekaniske sensorer

En midd på en mikromekanisk sensor (MEMS) for å vise størrelsen (1995)

Miniovervåkingsenheter

Bosch utviklet mikromekaniske sensorer for bruk i biler på 1990-tallet. De fungerer som sensororganer for måling av akselerasjon, rotasjon, trykk og lyd. De sender informasjon til elektroniske styreenheter og gir dem beskjed om nøyaktig når de for eksempel skal utløse en airbag under en ulykke. I 2005 startet Bosch også produksjon av sensorer for forbrukerelektronikk, som smarttelefoner og spillkonsoller. De minste MEMS er bare 1,5 millimeter brede. Et forskningsteam hos Bosch oppfant "plasma-etsing"-prosessen for produksjon av disse miniatyrdelene. Bosch har produsert rundt 15 milliarder MEMS siden 1995 og er nå markedsledende med produksjon av rundt 4 millioner enheter hver dag.

Bilde: En midd på en mikromekanisk sensor (MEMS) for å vise størrelsen (1995)

Tegning av en lyspære med en bil inni.

Fra ESP til ACC — tettere fokus på innovasjoner

ESP® elektronisk stabilitetsprogram som ble lansert i 1995 var en teknologisk milepæl. Det forhindrer at kjøretøyene sklir. Det samme året avdekket Bosch sitt TravelPilot navigasjonssystem med ruteveiledning og talehjelp. I 1997 reduserte Common Rail høyttrykks dieselinnsprøytningssystemet drivstofforbruket. Det samme gjorde DI Motronic direkte innsprøytning av bensin i 2000, mens førerassistansesystemer som adaptiv cruise control og nattsyn forbedret sikkerheten.

Etter rundt et tiår med utviklinsarbeid ble det første navigasjonssystemet fra Bosch, kalt TravelPilot, lansert på markedet i 1989. Ruteveiledning og talehjelp ble lagt til i 1995.
Etter rundt et tiår med utviklinsarbeid ble det første navigasjonssystemet fra Bosch, kalt TravelPilot, lansert på markedet i 1989. Ruteveiledning og talehjelp ble lagt til i 1995.
ESP-tester i Nord-Sverige (1995). Testkjøretøyet blir filmet fra helikopteret for et TV-program.
ESP-tester i Nord-Sverige (1995). Testkjøretøyet blir filmet fra helikopteret for et TV-program.
Komponenter i Common Rail høytrykks dieselinnsprøytningssystem (1997). Drivstoff blir lagret i rail på opptil 2500 bar for innsprøytning.
Komponenter i Common Rail høytrykks dieselinnsprøytningssystem (1997). Drivstoff blir lagret i rail på opptil 2500 bar for innsprøytning.
/

Selskapet gjennom endringer - nye forretningsområder

Etter salget av telekommunikasjonsseksjonen, anskaffet Bosch industriteknologispesialisten Mannesmann Rexroth i 2001. Dette styrket industriteknologiseksjonen og balanserte selskapets struktur. De resterende delene av telekommunikasjonsseksjonen dannet sikkerhetssystemavdelingen. Bosch utvidet termoteknologiseksjonen med oppkjøpet av Buderus AG i 2003. Bosch forlot andre nye fagområder, som solenergiavdelingen de hadde startet i 2008.8.

Visuell kontroll av den 6 tommers wafer i Reutlingen-anlegget (1999). Nå i dag kan mange tusen microchips for kretser og sensorer produceres på en wafer.
Visuell kontroll av den 6 tommers wafer i Reutlingen-anlegget (1999). Nå i dag kan mange tusen microchips for kretser og sensorer produceres på en wafer.
En Junkers gasskjele blir produsert for oppvarming av hjem. Bosch utvidet termoteknologiseksjonen betydelig med oppkjøpet av Buderus AG. (2015)
En Junkers gasskjele blir produsert for oppvarming av hjem. Bosch utvidet termoteknologiseksjonen betydelig med oppkjøpet av Buderus AG. (2015)
Tunnelboremaskiner med hydraulikkomponenter fra Bosch Rexroth blir brukt til å kontsruere lange fjelltunneler. (2015)
Tunnelboremaskiner med hydraulikkomponenter fra Bosch Rexroth blir brukt til å kontsruere lange fjelltunneler. (2015)
Solar Decathlon House, utviklet av eksperter fra Technical University of Darmstadt og Bosch, kan produsere all energien det trenger. Det vant den presisjefylte amerikanske utmerkelsen "Solar Decathlon" i 2007.
Solar Decathlon House, utviklet av eksperter fra Technical University of Darmstadt og Bosch, kan produsere all energien det trenger. Det vant den presisjefylte amerikanske utmerkelsen "Solar Decathlon" i 2007.
/
Tegning av en mann på sykkel som sykler opp en bakke og en stilisert skjerm.

Smart skruing, sykling, kjøling og styring

Med IXO elektrisk skrutrekker, som overraskende raskt ble det bestselgende elektroverktøyet i verden, etablerte Bosch et nytt forretningsområde i 2003 for små, lette enheter med litiumion-batterier. Helt nye felt oppstod også, som elsykkelen i 2011. Samtidig utvidet Bosch sine tradisjonelle aktiviteter, for eksempel med oppkjøp av tidligere joint venture-selskaper som ZF Lenksysteme og Bosch und Siemens Hausgeräte – som dannet det kritiske grunnlaget for fremtidige scenarioer som nettaktiverte husholdningsapparater og selvkjørende kjøretøyer.

Litiumion-batterier muliggjør design av den veldig kompakte og praktiske IXO, lansert i 2003.
Litiumion-batterier muliggjør design av den veldig kompakte og praktiske IXO, lansert i 2003.
Produksjon av elektriske motorer for å kjøre elektriske kjøreøyer ved Bosch Hildesheim-anlegget (2015). Disse danner hjørnesteinene i fremtiden e-mobilitet sammen med strømelektronikk, invertere og teknologi for energigjenvinning.
Produksjon av elektriske motorer for å kjøre elektriske kjøreøyer ved Bosch Hildesheim-anlegget (2015). Disse danner hjørnesteinene i fremtiden e-mobilitet sammen med strømelektronikk, invertere og teknologi for energigjenvinning.
/

Automatisert kjøring

Testkjøretøy for automatisert kjøring med et roterende 360 graders høyhastighetskamera (2015)

Som ved et trylleslag

Automatisert kjøring er ikke lenger begrenset til science fiction. Bosch forsker, utvikler og tester denne teknologien i laboratorier og på den tyske autobahn og motorveier i California. Bosch lanserte en distanseradar så tidlig som 2000. Den neste generasjonen systemene var så i stand til å automatisk bremse en bil slik at den stoppet og akselerere den igjen i køtrafikk. Når sensorteknologien og programvaren utvikles videre, vil det gradvis også bli mulig med automatisert kjøring på motorveier og på sikt også i bytrafikken.

Bilde: Testkjøretøy for automatisert kjøring med et roterende 360 graders høyhastighetskamera (2015)

Nytt territorium: Internet of Things og kunstig intelligens

Internet of Things og tjenester åpner mange nye forretningsområder for Bosch. I tillegg til tradisjonelle produkter, inkluderer dette også programvare, nye Internett-baserte forretningsmodeller og datavern. Selskapet har satt seg mål om å kombinere disse fire feltene på lang sikt. Dette dekker alt fra automatisert kjøring til smarthjem og automatisk kommunikasjon mellom fabrikkmaskineri.

Bosch utvikler programvare for å gjøre det enklere for sjåfører å lade el-bilene sine, og også for å gi tilgang til et av Europas største ladenettverk.
Bosch utvikler programvare for å gjøre det enklere for sjåfører å lade el-bilene sine, og også for å gi tilgang til et av Europas største ladenettverk.
Sanntids produksjonsanalyse. Data innsamlet på denne måten hjelper til med å oppnå nettverksmiljøet til Industry 4.0, hvor maskiner kan kommunisere med hverandre uavhengig, og dermed forbedre produksjonsprosessene.
Sanntids produksjonsanalyse. Data innsamlet på denne måten hjelper til med å oppnå nettverksmiljøet til Industry 4.0, hvor maskiner kan kommunisere med hverandre uavhengig, og dermed forbedre produksjonsprosessene.
Bruken av kunstig intelligens vil prege produkter og tjenester fra Bosch i fremtiden.
Bruken av kunstig intelligens vil prege produkter og tjenester fra Bosch i fremtiden.
Et bidrag til karbonnøytralitet: Boschs Nashik-anlegg i India er hjemsted for det største solenergianlegg av denne typen i den indiske bilindustrien, 2020
Et bidrag til karbonnøytralitet: Boschs Nashik-anlegg i India er hjemsted for det største solenergianlegg av denne typen i den indiske bilindustrien, 2020
Bosch-logoen og emblemet lyser opp på kveldstid og gjenkjennes på avstand fra den travle autobahn fra Stuttgart til München. Hver bokstav er åtte meter høy.
Bosch-logoen og emblemet lyser opp på kveldstid og gjenkjennes på avstand fra den travle autobahn fra Stuttgart til München. Hver bokstav er åtte meter høy.
/