Begynnelsen 1886–1905
Historien til Bosch starter med mange viktige skritt. Steget inn i uavhengighet, i bilmarkedet, i markeder utenfor Tyskland og på fabrikkgulvet for større produksjoner.
"En slagmark" - begynnelsen
Årene som lærling og svenn vekket et tidlig ønske i Robert Bosch om å være selvstendig. I 1886 åpnet han Workshop for Precision Mechanics and Electrical Engineering i Stuttgart. De tidlige årene var preget av høydepunkter og nedturer, og det var først fra midten på 1890-tallet at utviklingen tok av og det gikk godt.
Første produkter og tjenester
Bosch utførte alt presisjons mekanisk og elektrisk konstruksjonsarbeid han fikk, som å installere telefonsystemer og elektriske klokker. Da han ble bedt om å bygge en magneto tenningsenhet for en stasjonær motor i tråd med eksisterende design, forbedret han den og banet dermed veien for produksjon av magneto-tenningen.
Gnisten som startet alt - magneto-tenningen
Fra 1897 begynte Bosch å installere bedre magneto tenningsenheter i biler og ble den eneste leverandøren av en virkelig pålitelig tenning. I 1902 avdekket sjefsingeniøren i Bosch, Gottlob Honold, en enda bedre løsning — høyspennings magneto tenningssystem med tennplugg. Dette produktet banet veien for at Bosch skulle bli verdensledende leverandør til bilbransjen.
Gottlob Honold
Hovedinnovatøren med akkurat de riktige instinktene
"Når Honold fullførte et nytt produkt og sendte det til produksjon, begynte Bosch å rope etter det fullførte produktet."
Slik beæret Robert Bosch sin langvarige sjefsingeniør, som først begynte å jobbe for ham som lærling. I tillegg til høyspenning magneto-tenningssystemet, var han også den geniale skaperen av lyssystemer, startere og horn til porteføljen med Bosch-produkter, helt til sin tidlige død i 1923.
Bilde: Gottlob Honold (1901)
Huseier — den første fabrikken
Bosch hadde allerede flyttet flere ganger før han bestemte seg for å bygge en fabrikk. Han hadde opprinnelig forventet å leie ut en eller flere etasjer, men dette skulle ikke bli tilfelle. Heller motsatt - Bosch-fabrikken som ble konstruert i 1901 fortsatte å utvide seg til bygningene omkring.
Sett ferden ut i verden — de første salgskontorene
“…fotfeste i Storbritannia…” — dette hadde lenge vært Robert Bosch sitt ønske. I 1898 grunnla han det første Bosch-kontoret utenfor Tyskland i London sammen med briten Frederic Simms. Dette var det første steget mot det globale markedet. Flere salgskontorer fulgte raskt etter i andre europeiske land.
Magnetos fra Paris - første produksjonen i utlandet
Etter Storbritannia var Frankrike det største europeiske salgsmarkedet for biler. Bosch startet drift av et datterselskap der i 1899. Virksomheten i Paris kunne nesten ikke gått bedre, og fra 1905 kunne de dekke etterspørselen etter magneto-tenningssystemer produsert i eget anlegg i kort avstand fra Eiffeltårnet.
Billøp - de første reklamene
Rundt begynnelsen på århundret ble de første internasjonale billøpene arrangert - en mulighet for bilprodusenter og leverandører til å vise hva de kunne. Belgiske Camille Jenatzy kjørte en Mercedes til seier i Gordon Bennett Cup i Irland i 1903 — delvis takket være det pålitelige tenningssystemet fra Bosch, som taklet de tøffeste forhold.