Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for funksjonalitet, bekvemmelighet og statistikk. Du kan endre denne innstillingen når som helst ved å klikke på "Endre innstillinger". Hvis du samtykker i bruk av informasjonskapsler, klikker du "Ja, jeg samtykker".

Firmaets historie

Begynnelsen 1886–1905

10 minutter å lese

Historien til Bosch starter med mange viktige skritt. Steget inn i uavhengighet, i bilmarkedet, i markeder utenfor Tyskland og på fabrikkgulvet for større produksjoner.

Tegning av svinger som peker oppover, en mann (Robert Bosch) som går på dem mot toppen.

"En slagmark" - begynnelsen

Årene som lærling og svenn vekket et tidlig ønske i Robert Bosch om å være selvstendig. I 1886 åpnet han Workshop for Precision Mechanics and Electrical Engineering i Stuttgart. De tidlige årene var preget av høydepunkter og nedturer, og det var først fra midten på 1890-tallet at utviklingen tok av og det gikk godt.

I november 1886 flyttet Robert Bosch inn i sitt første verksted vest i Stuttgart med en lærling og en tjenestegutt.
I november 1886 flyttet Robert Bosch inn i sitt første verksted vest i Stuttgart med en lærling og en tjenestegutt.
For at kundene skulle finne verkstedet som var gjemt i bakgården, satt han opp et firmaskilt i 1890.
For at kundene skulle finne verkstedet som var gjemt i bakgården, satt han opp et firmaskilt i 1890.

Første produkter og tjenester

Bosch utførte alt presisjons mekanisk og elektrisk konstruksjonsarbeid han fikk, som å installere telefonsystemer og elektriske klokker. Da han ble bedt om å bygge en magneto tenningsenhet for en stasjonær motor i tråd med eksisterende design, forbedret han den og banet dermed veien for produksjon av magneto-tenningen.

Bosch tilbød seg å installere en ekstern vannivåindikator for en kunde i 1896.
Bosch tilbød seg å installere en ekstern vannivåindikator for en kunde i 1896.
Kontaktmekanismen i en ekstern vannivåindikator krever presis produksjon av enheten for at den skal rapportere vannivået over en ganske lang avstand til basen.
Kontaktmekanismen i en ekstern vannivåindikator krever presis produksjon av enheten for at den skal rapportere vannivået over en ganske lang avstand til basen.
Selv om det var et ganske uvanlig produkt, ble det også produsert flere skrivemaskiner for blinde i Bosch sine verksteder de to første tiårene.
Selv om det var et ganske uvanlig produkt, ble det også produsert flere skrivemaskiner for blinde i Bosch sine verksteder de to første tiårene.
Tegning som viser utviklingen av magneto-tenningen.

Gnisten som startet alt - magneto-tenningen

Fra 1897 begynte Bosch å installere bedre magneto tenningsenheter i biler og ble den eneste leverandøren av en virkelig pålitelig tenning. I 1902 avdekket sjefsingeniøren i Bosch, Gottlob Honold, en enda bedre løsning — høyspennings magneto tenningssystem med tennplugg. Dette produktet banet veien for at Bosch skulle bli verdensledende leverandør til bilbransjen.

Reproduksjon av en lavspennings magnetotenningsenhet i 1887 gjorde at Bosch begynte å utforske tenning av drivstoffblandinger.
Reproduksjon av en lavspennings magnetotenningsenhet i 1887 gjorde at Bosch begynte å utforske tenning av drivstoffblandinger.
Magneto tenning for biler ble først brukt i en de Dion Bouton trehjuling i 1897. Mange tester var nødvendig før produktet fungerte perfekt.
Magneto tenning for biler ble først brukt i en de Dion Bouton trehjuling i 1897. Mange tester var nødvendig før produktet fungerte perfekt.
Det store gjennombruddet som leverandør til bilbransjen kom med høyspenning magneto-tenningssystemet som Bosch registrerte for patent i 1902.
Det store gjennombruddet som leverandør til bilbransjen kom med høyspenning magneto-tenningssystemet som Bosch registrerte for patent i 1902.
Det første Bosch høyspenning magneto tenningssystemet, type Hdh, med tennplugg (1902)
Det første Bosch høyspenning magneto tenningssystemet, type Hdh, med tennplugg (1902)

Gottlob Honold

Bilde: Gottlob Honold (1901)

Hovedinnovatøren med akkurat de riktige instinktene

"Når Honold fullførte et nytt produkt og sendte det til produksjon, begynte Bosch å rope etter det fullførte produktet."

Slik beæret Robert Bosch sin langvarige sjefsingeniør, som først begynte å jobbe for ham som lærling. I tillegg til høyspenning magneto-tenningssystemet, var han også den geniale skaperen av lyssystemer, startere og horn til porteføljen med Bosch-produkter, helt til sin tidlige død i 1923.

Bilde: Gottlob Honold (1901)

Huseier — den første fabrikken

Bosch hadde allerede flyttet flere ganger før han bestemte seg for å bygge en fabrikk. Han hadde opprinnelig forventet å leie ut en eller flere etasjer, men dette skulle ikke bli tilfelle. Heller motsatt - Bosch-fabrikken som ble konstruert i 1901 fortsatte å utvide seg til bygningene omkring.

Den første fabrikkbygningen ble bygd kun av armert betong og var veldig avansert for 1900, selv om en fikk en renessansefasade.
Den første fabrikkbygningen ble bygd kun av armert betong og var veldig avansert for 1900, selv om en fikk en renessansefasade.
Noen av medarbeiderne i Bosch samlet seg på gårdsplassen på den nye fabrikken for et gruppebilde i 1902.
Noen av medarbeiderne i Bosch samlet seg på gårdsplassen på den nye fabrikken for et gruppebilde i 1902.
Bosch' medarbeidere rullet wire rundt tenningsspolen på magneto-tenningsenheten helt for hånd. 1900
Bosch' medarbeidere rullet wire rundt tenningsspolen på magneto-tenningsenheten helt for hånd. 1900
Bosch-anlegget utvidet seg i løpet av få år fra en enkelt fabrikkbygning til et stort anlegg (1905).
Bosch-anlegget utvidet seg i løpet av få år fra en enkelt fabrikkbygning til et stort anlegg (1905).
Tegning av en historisk bil med passasjerer og gateskilt med "London".

Sett ferden ut i verden — de første salgskontorene

“…fotfeste i Storbritannia…” — dette hadde lenge vært Robert Bosch sitt ønske. I 1898 grunnla han det første Bosch-kontoret utenfor Tyskland i London sammen med briten Frederic Simms. Dette var det første steget mot det globale markedet. Flere salgskontorer fulgte raskt etter i andre europeiske land.

Magnetos Simms Bosch etablerte sitt første salgskontor i Store Street, London, i 1898. Et nytt salgskontor ble åpnet i Paris året etter.
Magnetos Simms Bosch etablerte sitt første salgskontor i Store Street, London, i 1898. Et nytt salgskontor ble åpnet i Paris året etter.

Magnetos fra Paris - første produksjonen i utlandet

Etter Storbritannia var Frankrike det største europeiske salgsmarkedet for biler. Bosch startet drift av et datterselskap der i 1899. Virksomheten i Paris kunne nesten ikke gått bedre, og fra 1905 kunne de dekke etterspørselen etter magneto-tenningssystemer produsert i eget anlegg i kort avstand fra Eiffeltårnet.

Tollavgifter og lange transportruter førte til at Bosch startet en produksjon i Paris i 1905.
Tollavgifter og lange transportruter førte til at Bosch startet en produksjon i Paris i 1905.

Billøp - de første reklamene

Rundt begynnelsen på århundret ble de første internasjonale billøpene arrangert - en mulighet for bilprodusenter og leverandører til å vise hva de kunne. Belgiske Camille Jenatzy kjørte en Mercedes til seier i Gordon Bennett Cup i Irland i 1903 — delvis takket være det pålitelige tenningssystemet fra Bosch, som taklet de tøffeste forhold.

Belgiske Camille Jenatzy vant Gordon Bennet Cup i Irland i 1903 i en Mercedes utstyrt med Bosch tenningssystem.
Belgiske Camille Jenatzy vant Gordon Bennet Cup i Irland i 1903 i en Mercedes utstyrt med Bosch tenningssystem.
Med sitt røde skjegg og hår og sin flagrende røde støvfrakk ble Jenatzy et reklameikon. Han annonserte Boschs tenningssystem som "Red Devil" fram til 1918.
Med sitt røde skjegg og hår og sin flagrende røde støvfrakk ble Jenatzy et reklameikon. Han annonserte Boschs tenningssystem som "Red Devil" fram til 1918.