Hopp til hovedinnhold
Bosch i Norge
Firmaets historie

Globale steg 1906–1925

Boschs amerikanske salgskontor i New York, c. 1908.

Det fredadstormende selskapets astronomiske globale takeoff ble brått avbrutt av den første verdenskrig. Etter krigen måtte Bosch forandre seg og fremme innovasjoner for å takle følgene.

Tegning av adressetempel på Bosch-anlegget i New York, datert 1947.

Krysse dammen - lansering i USA

Det hele begynte med en annonse for magneto-tenningssystemer i amerikanske aviser. Dette genererte bestillinger for en million dollar for Bosch i 1906 og doblet salget i løpet av ett år. Forretningsdriften i USA gjorde så stor suksess at Bosch i 1912 startet produksjon av kjerneproduktet i en egen fabrikk i Springfield, Massachusetts.

Bosch magneto-tenningssystem kom til slutt til USA også. Det var denne reklamen fra 1906 som startet den kommersielle suksessen til Bosch.
Bosch magneto-tenningssystem kom til slutt til USA også. Det var denne reklamen fra 1906 som startet den kommersielle suksessen til Bosch.
Bosch`s amerikanske salgskontor i New York, c. 1908. I tillegg til den eksisterende avdelingen i Chicago, ble det etablert to avdelinger til i San Francisco i 1909 og Detroit i 1910.
Bosch`s amerikanske salgskontor i New York, c. 1908. I tillegg til den eksisterende avdelingen i Chicago, ble det etablert to avdelinger til i San Francisco i 1909 og Detroit i 1910.
/

88 prosent - resultat av globalisering

Rundt 1910 var Bosch representert på alle kontinenter. I Storbritannia var mer enn 90 prosent av biler utstyrt med Bosch magneto tenningssystem.
Rundt 1910 var Bosch representert på alle kontinenter. I Storbritannia var mer enn 90 prosent av biler utstyrt med Bosch magneto tenningssystem.

I tillegg til USA begynte Bosch å se på andre markeder rundt om i verden. Nettverket med representanter for Bosch dekket nå alle kontinenter, med salgskontorer i Sør-Afrika fra 1906, Australia fra 1907, Argentina fra 1908, Kina fra 1909 og Japan fra 1911. I 1913 utgjorde drift utenfor Tyskland 88 prosent av selskapets salg.

Nye produkter - lys, generatorer og startere

Da biler ble hverdagsgjenstander og høyere hastigheter medførte behov for bedre sikkerhet, lanserte Bosch passende produkter i 1913 og 1914. I tillegg til “Bosch light” — et elektrisk lyssystem som består av frontlys, en generator, regulator og batteri for å gjøre kjøring på kveldstid tryggere, ga starteren større pålitelighet.

Bilen som tilhørte den siste tsaren av Russland, en Delaunay-Belleville, hadde lys, tenningssystem og elektrisk starter produsert av Bosch.
Bilen som tilhørte den siste tsaren av Russland, en Delaunay-Belleville, hadde lys, tenningssystem og elektrisk starter produsert av Bosch.
Bosch billyssystem på en Mercedes 10/25 HP med generator, frontlys og regulator (c. 1913).
Bosch billyssystem på en Mercedes 10/25 HP med generator, frontlys og regulator (c. 1913).
/
Tegning av tyske soldater i den første verdenskrig.

Katastrofen - den første verdenskrig

Da krigen brøt ut i 1914 åpnet Bosch straks et sykehus i en ny hall som opprinnelig var tiltenkt produksjon av frontlys, for å redusere vanskelighetene.
Da krigen brøt ut i 1914 åpnet Bosch straks et sykehus i en ny hall som opprinnelig var tiltenkt produksjon av frontlys, for å redusere vanskelighetene.

Da første verdenskrig brøt ut i 1914 forsvant alle utenlandske markeder over natten, forskning og utvikling ble avbrutt og produksjonen skiftet til våpen. I stedet for magneto-tenninger, begynte Bosch å produsere granatdetonatorer. Rundt halvparten av arbeidsstyrken ble innkalt til militærtjeneste og kvinnene overtok arbeidet deres. Av disse vernepliktige mennene, var det 453 medarbeidere som aldri kom hjem fra krigen.

Bosch-logo

Skisse av den nye logoen (1918)

Det nye varemerket i hele verden

Salgskontorer og varemerker ble beslaglagt under første verdenskrig. Imidlertid fortsatte det oppkjøpte Bosch-selskapet i USA å bruke velkjente Bosch-varemerker for annonsering. For å unngå forvirring designet sjefsinnovatøren Gottlob Honold raskt et nytt varemerke med anker i en sirkel i 1918. Dette er fremdeles knyttet til Bosch den dag i dag.

Bilde: skisse av den nye logoen (1918)

Ny begynnelse - mot all motstand

På slutten av krigen i 1917 stod det omdøpte aksjeselskapet med nytt navn, Robert Bosch AG, overfor enorme utfordringer. Returen til det globale markedet ble hemmet av økt konkurranse og patentene hadde blitt trukket tilbake. Men det var ikke et alternativ å gi opp. Gamle kontakter ble oppfrisket og nye markeder ble åpnet. Samtidig fokuserte selskapet på en kjernekunnskap - innovasjon.

Konstruksjon og testing pågikk ved full hastighet i Feuerbach lysanlegg på 1920-tallet for å raskt ta igjen de tekniske fremskrittene som selskapet hadde gått glipp av på grunn av krigen.
Konstruksjon og testing pågikk ved full hastighet i Feuerbach lysanlegg på 1920-tallet for å raskt ta igjen de tekniske fremskrittene som selskapet hadde gått glipp av på grunn av krigen.
Sammen med sin langvarige svenske partner, Fritz Egnell, grunnla Bosch i 1921 AB Robo i Sverige for salg av Bosch-produkter i Skandinavia.
Sammen med sin langvarige svenske partner, Fritz Egnell, grunnla Bosch i 1921 AB Robo i Sverige for salg av Bosch-produkter i Skandinavia.
/

Nye bilfunksjoner - vindusviskere og horn

Aktivitetene som ble avbrutt av krigen, ble nå gjenopptatt. Sikkerhet i mye tettere trafikk ble drivkraften for forskere og utviklere hos Bosch. Motorsykkel- og sykkellys, Bosch-hornet, vindusviskere og batteridrevet tenning ble lagt til i produktporteføljen i 1926.

Perfekt estetisk design fra ingeniøravdelingen, og en høy lyd - Bosch-hornet (1921)
Perfekt estetisk design fra ingeniøravdelingen, og en høy lyd - Bosch-hornet (1921)
Etter at lyssystemet fra Bosch hadde inntatt kjørtøyer, la selskapet på begynnelsen av 1920-tallet fokus på mototsykler, som denne fra Indian i 1921.
Etter at lyssystemet fra Bosch hadde inntatt kjørtøyer, la selskapet på begynnelsen av 1920-tallet fokus på mototsykler, som denne fra Indian i 1921.
Klar sikt i regnet var en kritisk sikkerhetsforholdsregel. Bosch sørget for dette med vindusviskere fra 1926.
Klar sikt i regnet var en kritisk sikkerhetsforholdsregel. Bosch sørget for dette med vindusviskere fra 1926.
/

Bosch Car Service

Bilde: Bosch servicelykten ble verkstedets kjennetegn.

Standardisert kundeservice overalt

Et nettverk av uavhengige reparasjons- og monteringsverksteder som følger den samme standarden var ikke et nytt konsept. Dette eksisterte allerede i USA før krigen. I 1921 grunnla Bosch sine “Bosch Car Service”-verksteder utenfor Tyskland. Dette var så populært at det allerede var 2750 verksteder i 70 land innen 1930. Disse verkstedene bidro til å spre Bosch-navnet i hele verden.

Bilde: Bosch servicelykten ble verkstedets kjennetegn.

Non-stop transportbånd - samlebåndsproduksjon

Det ble stadig tydeligere at konkurrentene kunne matche kvaliteten til Bosch, samtidig som de produserte raskere og billigere. En årsak til dette var samlebånd, som Bosch også begynte å introdusere trinnvis fra 1925. Mens det tidligere hadde tatt 50 dager å produsere et komplett magneto tenningssystem, reduserte samlebåndsproduksjonen dette til bare fem dager.

Produksjon av frontlys hos Bosch før samlebåndsproduksjon (1925).
Produksjon av frontlys hos Bosch før samlebåndsproduksjon (1925).
Produksjon av frontlys hos Bosch etter overgang til samlebåndsproduksjon (1926).
Produksjon av frontlys hos Bosch etter overgang til samlebåndsproduksjon (1926).
/