Icon--AD-black-48x48Icon--address-consumer-data-black-48x48Icon--appointment-black-48x48Icon--back-left-black-48x48Icon--calendar-black-48x48Icon--Checkbox-checkIcon--clock-black-48x48Icon--close-black-48x48Icon--compare-black-48x48Icon--confirmation-black-48x48Icon--dealer-details-black-48x48Icon--delete-black-48x48Icon--delivery-black-48x48Icon--down-black-48x48Icon--download-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--externallink-black-48x48Icon-Filledforward-right_adjustedIcon--grid-view-black-48x48Icon--info-i-black-48x48Icon--Less-minimize-black-48x48Icon-FilledIcon--List-Check-blackIcon--List-Cross-blackIcon--list-view-mobile-black-48x48Icon--list-view-black-48x48Icon--More-Maximize-black-48x48Icon--my-product-black-48x48Icon--newsletter-black-48x48Icon--payment-black-48x48Icon--print-black-48x48Icon--promotion-black-48x48Icon--registration-black-48x48Icon--Reset-black-48x48share-circle1Icon--share-black-48x48Icon--shopping-cart-black-48x48Icon--start-play-black-48x48Icon--store-locator-black-48x48Ic-OverlayAlertIcon--summary-black-48x48tumblrIcon-FilledvineIc-OverlayAlertwhishlist

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler for funksjonalitet, bekvemmelighet og statistikk. Du kan endre denne innstillingen når som helst ved å klikke på "Endre innstillinger". Hvis du samtykker i bruk av informasjonskapsler, klikker du "Ja, jeg samtykker".

Firmaets historie

Biler med mer 1926–1945

10 minutter å lese

Bosch kom seg gjennom den økonomiske krisen og nasjonalsosialistenes diktater med innovativ styrke og utholdenhet til den andre verdenskrig medførte nye enorme utfordringer.

Tegning av et kjøleskap, Bosch-logo i forgrunnen

Dieselinnsprøytningspumpe - den andre grunnstenen

Etter mange års prosess ble i 1927 en innovasjon ferdig og denne brukes til dags dato - dieselinnsprøytningspumpen. Dette var Bosch sitt svar på videreutvikling av dieselmotorer, som i kontrast til bensinmotor ikke trengte magneto-tenning. Dieselinnsprøytningspumpen ble opprinnelig kun brukt i lastebiler, men den første pumpen for bilen ble lansert på markedet i 1936.

En dieselinnsprøytningspumpe for lastebiler
En dieselinnsprøytningspumpe for lastebiler
Feuerbach-anlegget har vært lokasjonen for produksjon av dieselteknologi til nåværende tid. Bildet viser en medarbeider som driller et pumpehus, 1935.
Feuerbach-anlegget har vært lokasjonen for produksjon av dieselteknologi til nåværende tid. Bildet viser en medarbeider som driller et pumpehus, 1935.

Flere strenger å spille på - nye forretningsområder

En stor krise i den tyske bilbransjen førte til at Bosch, leverandør til bilbransjen, måtte revurdere produktporteføljen fra 1926. Dette inspirerte til å kombinere flere strategier som hadde lyktes tidligere - forbedring av produkter og utvikling av disse til serieproduksjonstrinnet, som med elektroverktøy og termoteknologi, kombinert med helt nye satsningsområder, som radio- og fjernsynsteknologi.

Kjøleskapet fra Bosch, lansert i 1933, skulle være rimelig nok til at flere husholdninger kunne kjøpe det
Kjøleskapet fra Bosch, lansert i 1933, skulle være rimelig nok til at flere husholdninger kunne kjøpe det
Musikk på veien var ikke lenger en drøm da ingeniører fra Bosch og Blaupunkt startet serieproduksjon av Europas første bilradio i 1932.
Musikk på veien var ikke lenger en drøm da ingeniører fra Bosch og Blaupunkt startet serieproduksjon av Europas første bilradio i 1932.
Bosch grunnla den nåværende avdelingen i 1932 med oppkjøp av termoteknologidelen av Hugo Junkers.
Bosch grunnla den nåværende avdelingen i 1932 med oppkjøp av termoteknologidelen av Hugo Junkers.

Elektroverktøy

En Bosch slagdrill i bruk (1936)

Hårklippemaskiner og slagdrill

Bosch-ingeniøren Hermann Steinhart kom over en enhet i testverkstedet sitt i 1927 som umiddelbart fascinerte ham. "Forfex" hadde en integrert motor i håndtaket. Dette åpnet mange nye muligheter. Steinharts avdeling tok opprinnelig Forfex til serieproduksjonstrinnet før de i løpet av de kommende årene utviklet konseptet for de første slagdrillene. Teamet brukte produksjonsfasilitetene i Bosch sitt anlegg som testfasilitet.

Bilde: En Bosch slagdrill i bruk (1936)

Fremragende fortreffelighet — produksjon med en sterk partner

Nesten ti år etter at krigen sluttet, hadde eksportsalget klatret opptil 34 prosent av totalen. Høye transportkostnader og tollbarrierer første til at Bosch prøvde alternativer. I Frankrike, Storbritannia og Italia fortsatte søket etter partnere for lokal produksjon, og i Australia og Japan produserte partnerselskaper produkter under lisens fra Bosch. Innen 1932 hadde det utenlandske salget steget til 55 prosent.

I 1931 dannet Bosch et joint venture med den lokale billeverandøren C.A. Vandervell med en produksjonsbase i London for å betjene det britiske markedet.
I 1931 dannet Bosch et joint venture med den lokale billeverandøren C.A. Vandervell med en produksjonsbase i London for å betjene det britiske markedet.
Lederen av Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. i Melbourne, August Hoette, startet også produksjon av tennplugger i Australia under lisens fra Bosch.
Lederen av Robert Bosch Supply and Service Pty Ltd. i Melbourne, August Hoette, startet også produksjon av tennplugger i Australia under lisens fra Bosch.

FESE

FESE hjemmefjernsynsmottaker (1938)

Banebrytende teknologi

Sammen med den skotske pioneren innen fjernsyn, John Logie Baird, og selskapene Zeiss Ikon og Loewe, grunnla Bosch Fernseh AG (FESE) i 1929. Flere år med forskning ga endelig umiddelbar stor suksess. FESE leverte de første elektroniske opptaksenhetene til OL i Berlin i 1936 og samme år presenterte de sine første "hjemmefjernsynsmottakere". I løpet av krigen ble FESE kommandert til militærformål for å hjelpe til med å utvikle en bombe med innebygget kamera som kunne styres eksternt via et fjernsynsbilde. Krigens avslutning stoppet prosjektet som var i testfasen.

Bilde: FESE hjemmefjernsynsmottaker (1938)

Tegning av en arbeider ved en maskin.

Bensininnsprøytning for flymotorer og fjernsynsteknologi

Da nasjonalsosialistene tok makten, ga dette også Bosch store utfordringer. Regimet beordret forskning og utvikling av bensininnsprøytningsteknologi for flymotorer og startet bygging av nye anlegg. Spesielt fjernsynsteknologi kom i militærets fokus. Selskapets utenlandske salg nådde et bunnpunkt på ni prosent i 1939.

elv om nasjonalsosialistene strebet etter økonomisk selvforsyning, fortsatte Bosch å selge produktene sine i hele verden, som i Tianjin, Kina, avbildet her (1938).
elv om nasjonalsosialistene strebet etter økonomisk selvforsyning, fortsatte Bosch å selge produktene sine i hele verden, som i Tianjin, Kina, avbildet her (1938).
En Bosch bensininnsprøytningspumpe på en flymotor (1941).
En Bosch bensininnsprøytningspumpe på en flymotor (1941).

Våpenproduksjon og tvangsarbeid

Da den andre verdenskrig brøt ut, skiftet Bosch driften tilbake til militærproduksjon. Militæret var så sterkt motorisert på det tidspunktet at selskapets bilaktiviteter fikk lov til å fortsette. Det samme var tilfelle med den tyske industrien. Medarbeiderne som ble tatt ut i militærtjeneste ble erstattet av tvangsarbeidere fra okkuperte territorier, hvorav noen ble tvunget til å bo og jobbe under umenneskelige forhold.

Bearbeiding av råmaterialer for produksjon fortsatte i Feuerbach metallfabrikk i 1909. Dette bildet viser medarbeidere som støper lettmetall i 1942.
Bearbeiding av råmaterialer for produksjon fortsatte i Feuerbach metallfabrikk i 1909. Dette bildet viser medarbeidere som støper lettmetall i 1942.
Kvinnelige arbeidere produserer tennspoler i anlegget i Stuttgart (1944).
Kvinnelige arbeidere produserer tennspoler i anlegget i Stuttgart (1944).

Motstand og beskyttelse av jødene

På den annen side støttet Bosch-ledelsen aktivt motstand mot nasjonalsosialistenes regime. I sentrum var Carl Friedrich Goerdeler, som hadde blitt utnevnt som rådgiver til selskapet. Forfulgte jøder ble også ansatt for å redde dem fra å bli deportert til konsentrasjonsleire eller fikk økonomisk støtte til å emigrere.

I 1970 beæret den israelske ambassadøren Idan Avner (midten) Bosch' leder Hans Walz (venstre) med tittelen “Righteous Among the Nations” på vegne av Yad Vashem israelske minnesmerke for hans anstrengelser for å hjelpe forfulgte jøder på nazitiden.
I 1970 beæret den israelske ambassadøren Idan Avner (midten) Bosch' leder Hans Walz (venstre) med tittelen “Righteous Among the Nations” på vegne av Yad Vashem israelske minnesmerke for hans anstrengelser for å hjelpe forfulgte jøder på nazitiden.

Slutt

I løpet av krigen bombet de allierte Boschs produksjonsfasiliteter gjentatte ganger. Robert Bosch døde i 1942 og slapp å se hvordan deler av fabrikkene ble rasert til grunnen. Han hadde etterlatt klare instruksjoner til etterfølgerne om hvordan de skulle drive fabrikken som var oppkalt etter ham.

Store deler av Feuerbach metallanlegg ble ødelagt under et luftangrep i 1944. Produksjonen ble flyttet trinn for ut i distriktene.
Store deler av Feuerbach metallanlegg ble ødelagt under et luftangrep i 1944. Produksjonen ble flyttet trinn for ut i distriktene.
Det katastrofale bombeangrepet i september 1944 veltet det symbolske Bosch fabrikktårnet.
Det katastrofale bombeangrepet i september 1944 veltet det symbolske Bosch fabrikktårnet.