Biler med mer 1926–1945
Bosch kom seg gjennom den økonomiske krisen og nasjonalsosialistenes diktater med innovativ styrke og utholdenhet til den andre verdenskrig medførte nye enorme utfordringer.
Dieselinnsprøytningspumpe - den andre grunnstenen
Etter mange års prosess ble i 1927 en innovasjon ferdig og denne brukes til dags dato - dieselinnsprøytningspumpen. Dette var Bosch sitt svar på videreutvikling av dieselmotorer, som i kontrast til bensinmotor ikke trengte magneto-tenning. Dieselinnsprøytningspumpen ble opprinnelig kun brukt i lastebiler, men den første pumpen for bilen ble lansert på markedet i 1936.
Flere strenger å spille på - nye forretningsområder
En stor krise i den tyske bilbransjen førte til at Bosch, leverandør til bilbransjen, måtte revurdere produktporteføljen fra 1926. Dette inspirerte til å kombinere flere strategier som hadde lyktes tidligere - forbedring av produkter og utvikling av disse til serieproduksjonstrinnet, som med elektroverktøy og termoteknologi, kombinert med helt nye satsningsområder, som radio- og fjernsynsteknologi.
Elektroverktøy
Hårklippemaskiner og slagdrill
Bosch-ingeniøren Hermann Steinhart kom over en enhet i testverkstedet sitt i 1927 som umiddelbart fascinerte ham. "Forfex" hadde en integrert motor i håndtaket. Dette åpnet mange nye muligheter. Steinharts avdeling tok opprinnelig Forfex til serieproduksjonstrinnet før de i løpet av de kommende årene utviklet konseptet for de første slagdrillene. Teamet brukte produksjonsfasilitetene i Bosch sitt anlegg som testfasilitet.
Bilde: En Bosch slagdrill i bruk (1936)
Fremragende fortreffelighet — produksjon med en sterk partner
Nesten ti år etter at krigen sluttet, hadde eksportsalget klatret opptil 34 prosent av totalen. Høye transportkostnader og tollbarrierer første til at Bosch prøvde alternativer. I Frankrike, Storbritannia og Italia fortsatte søket etter partnere for lokal produksjon, og i Australia og Japan produserte partnerselskaper produkter under lisens fra Bosch. Innen 1932 hadde det utenlandske salget steget til 55 prosent.
FESE
Banebrytende teknologi
Sammen med den skotske pioneren innen fjernsyn, John Logie Baird, og selskapene Zeiss Ikon og Loewe, grunnla Bosch Fernseh AG (FESE) i 1929. Flere år med forskning ga endelig umiddelbar stor suksess. FESE leverte de første elektroniske opptaksenhetene til OL i Berlin i 1936 og samme år presenterte de sine første "hjemmefjernsynsmottakere". I løpet av krigen ble FESE kommandert til militærformål for å hjelpe til med å utvikle en bombe med innebygget kamera som kunne styres eksternt via et fjernsynsbilde. Krigens avslutning stoppet prosjektet som var i testfasen.
Bilde: FESE hjemmefjernsynsmottaker (1938)
Bensininnsprøytning for flymotorer og fjernsynsteknologi
Da nasjonalsosialistene tok makten, ga dette også Bosch store utfordringer. Regimet beordret forskning og utvikling av bensininnsprøytningsteknologi for flymotorer og startet bygging av nye anlegg. Spesielt fjernsynsteknologi kom i militærets fokus. Selskapets utenlandske salg nådde et bunnpunkt på ni prosent i 1939.
Våpenproduksjon og tvangsarbeid
Da den andre verdenskrig brøt ut, skiftet Bosch driften tilbake til militærproduksjon. Militæret var så sterkt motorisert på det tidspunktet at selskapets bilaktiviteter fikk lov til å fortsette. Det samme var tilfelle med den tyske industrien. Medarbeiderne som ble tatt ut i militærtjeneste ble erstattet av tvangsarbeidere fra okkuperte territorier, hvorav noen ble tvunget til å bo og jobbe under umenneskelige forhold.
Motstand og beskyttelse av jødene
På den annen side støttet Bosch-ledelsen aktivt motstand mot nasjonalsosialistenes regime. I sentrum var Carl Friedrich Goerdeler, som hadde blitt utnevnt som rådgiver til selskapet. Forfulgte jøder ble også ansatt for å redde dem fra å bli deportert til konsentrasjonsleire eller fikk økonomisk støtte til å emigrere.
Slutt
I løpet av krigen bombet de allierte Boschs produksjonsfasiliteter gjentatte ganger. Robert Bosch døde i 1942 og slapp å se hvordan deler av fabrikkene ble rasert til grunnen. Han hadde etterlatt klare instruksjoner til etterfølgerne om hvordan de skulle drive fabrikken som var oppkalt etter ham.