Gjenoppbygging 1946–1959
På slutten av andre verdenskrig hadde Bosch tapt sine internasjonale anlegg for andre gang. Store deler av produksjonsfasilitetene lå i ruiner. De to følgende tiårene ble viet til gjenoppbygging, men også til å sikre nye forretningsområder.
Med trillebår og spader - gjenoppbygging hos Bosch
Innen 1945 hadde mer enn 50 prosent av Bosch anleggsfasiliteter i Tyskland blitt ødelagt av allierte bomber. Nøkkelrollen som krigstidsleverandør av militærkjøretøyer hadde gjort Bosch til et strategisk mål. Nå måtte selskapet rydde, konstruere og skape arbeid for medarbeiderne.
Tennplugger og kasseroller - overleve etterkrigstiden
For å kunne ansette medarbeiderne igjen og betale lønn, begynte igjen Bosch å produsere kasseroller fra stålhjelmer, håndkjerrer og paraplyer i fabrikkruinene. Medarbeiderne kunne enten bruke disse apparatene selv eller bytte dem mot andre viktige ting. De første mer komplekse produktene var tennplugger, til de alliertes militærkjøretøyer.
Arvtaker etter Robert Boschs testamente og styreleder
Robert Bosch døde i 1942. Eksekutorene av arven hans gjenoppbygde selskapet i henhold til hans ønsker og testamente etter 1945. Målet var å generere et overskudd, men også å kanalisere dette overskuddet til veldedige organisasjoner. Hans Walz drev selskapet som grunnleggerens etterkommer til 1963.
Antitrustprosedyrer - frykten for å miste alt
Nasjonalsosialistenes aspirasjoner mot global makt hadde kun blitt oppnådd med hjelp av sterke økonomiske selskaper. Det er grunnen til at de allierte prøvde å bryte opp store tyske selskaper, inkludert Bosch. Imidlertid hadde selskapet hatt en organisk vekst, som betydde at de individuelle delene ikke var levedyktige på egenhånd. Bosch forble nesten intakt på slutten, selv om de måtte avsløre patentene sine slik at alle konkurrentene kunne bruke dem.
“Laget i hele verden” — nye veier mot et internasjonalt selskap
Før Hitler tok makten, kom mer enn 50 prosent av salget i Bosch fra internasjonal virksomhet. Men etter 1945 var den nesten null, og selskapets internasjonale aktiva hadde blitt ekspropriert. Takket være gode relasjoner med langvarige partnere og på grunn av raskt voksende markeder i land som Brasil og India, tok utformingen av et globalt nettverk gradvis over. Men det skulle gå helt til 1960 før internasjonal omsetning igjen oversteg 20 prosent hos Bosch.
Perfeksjonistisk eleganse — forbrukerteknologi
Tidlig på 1950-tallet brakte Bosch produkter til markedet som gjenspeilte det tyske og europeiske mirakelet og tilfredsstilte menneskers forbrukeretterspørsel da de tøffe tidene nærmet seg slutten. Eksempler inkluderte kjøkkenapparater og elektriske driller for de som liker å fikse ting selv. Kjerneprodukter, som bilradioer, ble det solgt mange millioner av.
Bosch kjøkkenapparater
En "ny tidsalder" vekkes på kjøkkenet
Bosch kjøkkenmaskin ble kalt to viktige ting ved lanseringen. Navnet på denne modellen var "Neuzeit" og den ble kalt "landskvinnens hjelper". Kunder i bymiljøer ble lovet en ny tidsalder med banebrytende husholdningsteknologi som ville forenkle husarbeidet.
Det som tiltrakk landlige husholdninger var hvor mye enklere denne maskinen kunne gjøre behandling av store volum med mat. En årsak var den hyppige forekomsten av store husholdninger med mange barn, en annen behovet for å raskt tilberede innhøstede frukt og grønnsaker for å konservere dem for senere bruk, for eksempel ved å fryse porsjoner med grønt eller lage syltetøy og marmelade.
"Neuzeit" var en multifunksjonsenhet som kunne skjære, kna deig, rive, presse og til og med skrelle poteter.
Bilde: salgsscenario for kjøkkenmaskinen på Stuttgart utsalgssted (1962)
Nylansering gamle favoritter - bensininnsprøytning i biler
Teknologien som ble brukt i mange produkter fra Bosch stammet fortsatt fra tiden før krigen. Men det ville kreve innovasjoner for å bli og forbli konkurransedyktig. Bensininnsprøytning, som Bosch hadde utviklet for flymotorer, dukket opp som en innovasjon i biler på begynnelsen av 1950-tallet, selv om det tok flere tiår før den ble standard.
Bosch Combi
Elektroverktøyet for hjemmet
Bølgen med folk som ville fikse ting selv ble lukrativ for Bosch. “Bosch Combi” elektroverktøy ble lansert i 1952 og kunne brukes på mange forskjellige måter avhengig av det valgte utstyret — som drill, skrutrekker, slipemaskin eller til og med hekkskjærer. Dette tilbudet startet et helt nytt forretningssegment i Europa for det som fortsatt hovedsakelig var en mannsdominert kjøpekraft: "do-it-yourself", som i stor grad fant sted i kjellere og garasjer.
Hele settet med standardutstyr ble solgt i en boks eller i et treskap for veggmontering. Bosch utviklet en ny serie med elektroverktøy på denne måten, for å komplettere serien med profesjonelle elektroverktøy for byggesteder, inkludert slagdrill.
Bilde: en "Bosch Combi" for de som liker å fikse ting selv, med praktisk bæreveske (1952)
Elektronikk - et forretningsområde med konsekvenser
Bosch begynte å utvikle elektroniske komponenter midt på 1950-tallet. Den første av disse var "variode", som Bosch begynte å produsere i 1958. Transistorer fulgte deretter, og fra 1970 produserte selskapet integrerte kretser. Skeptikerne var kritiske til dem, men talsmennene utviklet dem entusiastisk, de sådde det første frøet innen elektronikkfeltet, som nå er en kjernevirksomhet for Bosch.