Hopp til hovedinnhold
Bosch i Norge
Firmaets historie

Gjenoppbygging 1946–1959

Det skadde tårnet på Boschs første fabrikk i Stuttgart (1945)

På slutten av andre verdenskrig hadde Bosch tapt sine internasjonale anlegg for andre gang. Store deler av produksjonsfasilitetene lå i ruiner. De to følgende tiårene ble viet til gjenoppbygging, men også til å sikre nye forretningsområder.

Tegning av en bygningsarbeider som jobber på en bygning.

Med trillebår og spader - gjenoppbygging hos Bosch

Innen 1945 hadde mer enn 50 prosent av Bosch anleggsfasiliteter i Tyskland blitt ødelagt av allierte bomber. Nøkkelrollen som krigstidsleverandør av militærkjøretøyer hadde gjort Bosch til et strategisk mål. Nå måtte selskapet rydde, konstruere og skape arbeid for medarbeiderne.

Noen av ødeleggelsene var fortsatt synlige i lang tid etter slutten på krigen. Det skadde tårnet på Boschs første fabrikk i Stuttgart (1945).
Noen av ødeleggelsene var fortsatt synlige i lang tid etter slutten på krigen. Det skadde tårnet på Boschs første fabrikk i Stuttgart (1945).
Ett år etter slutten på krigen var det synlige tegn på gjenoppbygging av de mest ødelagte fabrikkfasilitetene i Stuttgart (1946).
Ett år etter slutten på krigen var det synlige tegn på gjenoppbygging av de mest ødelagte fabrikkfasilitetene i Stuttgart (1946).
Kvalitetskontroll av tennplugger i Bamberg-anlegget (1950). Det tradisjonelle produktet ble først produsert av Bosch i 1902 og var et av forgangsproduktene for den økonomiske oppgangen etter 1945.
Kvalitetskontroll av tennplugger i Bamberg-anlegget (1950). Det tradisjonelle produktet ble først produsert av Bosch i 1902 og var et av forgangsproduktene for den økonomiske oppgangen etter 1945.
Bosch feirer dieselinnsprøytningspumpe nummer 1 million i foajeen i Feuerbach-anlegget (1950). Det var også her dette suksessfulle produktet først ble produsert i 1927.
Bosch feirer dieselinnsprøytningspumpe nummer 1 million i foajeen i Feuerbach-anlegget (1950). Det var også her dette suksessfulle produktet først ble produsert i 1927.
/

Tennplugger og kasseroller - overleve etterkrigstiden

For å kunne ansette medarbeiderne igjen og betale lønn, begynte igjen Bosch å produsere kasseroller fra stålhjelmer, håndkjerrer og paraplyer i fabrikkruinene. Medarbeiderne kunne enten bruke disse apparatene selv eller bytte dem mot andre viktige ting. De første mer komplekse produktene var tennplugger, til de alliertes militærkjøretøyer.

Blinklysene som ble produsert her fra 1949 var en fullstendig nyhet. De erstattet retningsindikatorene til biler som Bosch hadde begynt å produsere i 1927. (1950)
Blinklysene som ble produsert her fra 1949 var en fullstendig nyhet. De erstattet retningsindikatorene til biler som Bosch hadde begynt å produsere i 1927. (1950)
Etter at krigen var over, refokuserte Bosch sine gamle styrker - forskning og utvikling, og produktinnovasjonen som disse skaper. Boschs forskere begynte å utvikle et elektronmikroskop i 1948 for sin egen materialforskning. (1950)
Etter at krigen var over, refokuserte Bosch sine gamle styrker - forskning og utvikling, og produktinnovasjonen som disse skaper. Boschs forskere begynte å utvikle et elektronmikroskop i 1948 for sin egen materialforskning. (1950)
Kvalitet hadde alltid vært et nøkkelkriterie hos Bosch. Omfangsrik testing, som her i hornproduksjonen, var derfor obligatorisk. (1950)
Kvalitet hadde alltid vært et nøkkelkriterie hos Bosch. Omfangsrik testing, som her i hornproduksjonen, var derfor obligatorisk. (1950)
/

Arvtaker etter Robert Boschs testamente og styreleder

Robert Bosch døde i 1942. Eksekutorene av arven hans gjenoppbygde selskapet i henhold til hans ønsker og testamente etter 1945. Målet var å generere et overskudd, men også å kanalisere dette overskuddet til veldedige organisasjoner. Hans Walz drev selskapet som grunnleggerens etterkommer til 1963.

I testamentet som Robert Bosch skrev fire år før han døde i 1942, oppfordret han til "sterk" videreutvikling av selskapet. Han angav ikke en spesifikk retning, men gav i stedet retningspunkter for å hjelpe etterkommerne, på bildet her, med å lede selskapet. (1954)
I testamentet som Robert Bosch skrev fire år før han døde i 1942, oppfordret han til "sterk" videreutvikling av selskapet. Han angav ikke en spesifikk retning, men gav i stedet retningspunkter for å hjelpe etterkommerne, på bildet her, med å lede selskapet. (1954)
Hans Walz etterfulgte Robert Bosch som leder for selskapet (1953).
Hans Walz etterfulgte Robert Bosch som leder for selskapet (1953).
/

Antitrustprosedyrer - frykten for å miste alt

Nasjonalsosialistenes aspirasjoner mot global makt hadde kun blitt oppnådd med hjelp av sterke økonomiske selskaper. Det er grunnen til at de allierte prøvde å bryte opp store tyske selskaper, inkludert Bosch. Imidlertid hadde selskapet hatt en organisk vekst, som betydde at de individuelle delene ikke var levedyktige på egenhånd. Bosch forble nesten intakt på slutten, selv om de måtte avsløre patentene sine slik at alle konkurrentene kunne bruke dem.

Bosch begynte med billøp for å hjelpe til med å gjenoppbygge bedriften på 1950-tallet, opprinnelig arrangert som "løpsservice" for vedelikeholdsarbeid og montering av reservedeler i 1937. Suksessfull bruk av Bosch-teknologi selv under de tøffeste forhold var god reklame for pålitelighet og utholdenhet.
Bosch begynte med billøp for å hjelpe til med å gjenoppbygge bedriften på 1950-tallet, opprinnelig arrangert som "løpsservice" for vedelikeholdsarbeid og montering av reservedeler i 1937. Suksessfull bruk av Bosch-teknologi selv under de tøffeste forhold var god reklame for pålitelighet og utholdenhet.
Boschs hovedkontor i Stuttgarts Breitscheidstrasse ble belyst hver kveld (1951). Dette er stedet hvor lederne i Bosch og representantene for de allierte kjempet over selskapets fremtid i antitrustprosedyrer.
Boschs hovedkontor i Stuttgarts Breitscheidstrasse ble belyst hver kveld (1951). Dette er stedet hvor lederne i Bosch og representantene for de allierte kjempet over selskapets fremtid i antitrustprosedyrer.
/
Tegning av en stilisert globus med landemerkene til kjente hovedsteder i hele verden.

“Laget i hele verden” — nye veier mot et internasjonalt selskap

Før Hitler tok makten, kom mer enn 50 prosent av salget i Bosch fra internasjonal virksomhet. Men etter 1945 var den nesten null, og selskapets internasjonale aktiva hadde blitt ekspropriert. Takket være gode relasjoner med langvarige partnere og på grunn av raskt voksende markeder i land som Brasil og India, tok utformingen av et globalt nettverk gradvis over. Men det skulle gå helt til 1960 før internasjonal omsetning igjen oversteg 20 prosent hos Bosch.

På 1950-tallet var produksjonen fortsatt hovedsakelig i Tyskland. Det var nødvendig med sofistikert transportlogistikk for å eksportere til hele verden. Dette transportbåndet for pakker var toppmoderne teknologi på den tiden. (1951)
På 1950-tallet var produksjonen fortsatt hovedsakelig i Tyskland. Det var nødvendig med sofistikert transportlogistikk for å eksportere til hele verden. Dette transportbåndet for pakker var toppmoderne teknologi på den tiden. (1951)
Bosch startet produksjonsfasiliteter i hele verden i løpet av 1950-tallet. Bosch' lokaler i Clayton i nærheten av Melbourne utstyrte den australske bilbransjen med elektonikk, som tenningssystemer, vindusviskersystemer, horn, generatorer, startere og lys. (1960)
Bosch startet produksjonsfasiliteter i hele verden i løpet av 1950-tallet. Bosch' lokaler i Clayton i nærheten av Melbourne utstyrte den australske bilbransjen med elektonikk, som tenningssystemer, vindusviskersystemer, horn, generatorer, startere og lys. (1960)
Bosch' forskningskjøretøy i Stuttgart er utstyrt med utallige forskjellige frontlys og horn som blir brukt i hele verden. Dette var for å gjennomføre testkjøring i veitrafikk. (1954)
Bosch' forskningskjøretøy i Stuttgart er utstyrt med utallige forskjellige frontlys og horn som blir brukt i hele verden. Dette var for å gjennomføre testkjøring i veitrafikk. (1954)
/

Perfeksjonistisk eleganse — forbrukerteknologi

Tidlig på 1950-tallet brakte Bosch produkter til markedet som gjenspeilte det tyske og europeiske mirakelet og tilfredsstilte menneskers forbrukeretterspørsel da de tøffe tidene nærmet seg slutten. Eksempler inkluderte kjøkkenapparater og elektriske driller for de som liker å fikse ting selv. Kjerneprodukter, som bilradioer, ble det solgt mange millioner av.

Blant produktene som ble lansert på 1950-tallet var vaskemaskiner. Her fra forsiden på en reklamebrosjyere fra 1958.
Blant produktene som ble lansert på 1950-tallet var vaskemaskiner. Her fra forsiden på en reklamebrosjyere fra 1958.
Bosch lanserte sitt første kjøleskap så tidlig som i 1933, men de ble først rimelige å kjøpe da tids- og pengesparende masseproduksjon ble igangsatt etter krigen. (1958)
Bosch lanserte sitt første kjøleskap så tidlig som i 1933, men de ble først rimelige å kjøpe da tids- og pengesparende masseproduksjon ble igangsatt etter krigen. (1958)
/

Bosch kjøkkenapparater

Salgsscenario for kjøkkenmaskinen på Stuttgart utsalgssted (1962)

En "ny tidsalder" vekkes på kjøkkenet

Bosch kjøkkenmaskin ble kalt to viktige ting ved lanseringen. Navnet på denne modellen var "Neuzeit" og den ble kalt "landskvinnens hjelper". Kunder i bymiljøer ble lovet en ny tidsalder med banebrytende husholdningsteknologi som ville forenkle husarbeidet.

Det som tiltrakk landlige husholdninger var hvor mye enklere denne maskinen kunne gjøre behandling av store volum med mat. En årsak var den hyppige forekomsten av store husholdninger med mange barn, en annen behovet for å raskt tilberede innhøstede frukt og grønnsaker for å konservere dem for senere bruk, for eksempel ved å fryse porsjoner med grønt eller lage syltetøy og marmelade.

"Neuzeit" var en multifunksjonsenhet som kunne skjære, kna deig, rive, presse og til og med skrelle poteter.

Bilde: salgsscenario for kjøkkenmaskinen på Stuttgart utsalgssted (1962)

Nylansering gamle favoritter - bensininnsprøytning i biler

Gutbrod Superior var den første personbilen som ble utstyrt med Bosch bensininnsprøytning. Dette reduserte forbruket med opptil 20 prosent sammenlignet med forgassere og økt ytelse. (1952)
Gutbrod Superior var den første personbilen som ble utstyrt med Bosch bensininnsprøytning. Dette reduserte forbruket med opptil 20 prosent sammenlignet med forgassere og økt ytelse. (1952)

Teknologien som ble brukt i mange produkter fra Bosch stammet fortsatt fra tiden før krigen. Men det ville kreve innovasjoner for å bli og forbli konkurransedyktig. Bensininnsprøytning, som Bosch hadde utviklet for flymotorer, dukket opp som en innovasjon i biler på begynnelsen av 1950-tallet, selv om det tok flere tiår før den ble standard.

Bosch Combi

En “Bosch Combi” for de som liker å fikse ting selv, med praktisk bæreveske (1952)

Elektroverktøyet for hjemmet

Bølgen med folk som ville fikse ting selv ble lukrativ for Bosch. “Bosch Combi” elektroverktøy ble lansert i 1952 og kunne brukes på mange forskjellige måter avhengig av det valgte utstyret — som drill, skrutrekker, slipemaskin eller til og med hekkskjærer. Dette tilbudet startet et helt nytt forretningssegment i Europa for det som fortsatt hovedsakelig var en mannsdominert kjøpekraft: "do-it-yourself", som i stor grad fant sted i kjellere og garasjer.

Hele settet med standardutstyr ble solgt i en boks eller i et treskap for veggmontering. Bosch utviklet en ny serie med elektroverktøy på denne måten, for å komplettere serien med profesjonelle elektroverktøy for byggesteder, inkludert slagdrill.

Bilde: en "Bosch Combi" for de som liker å fikse ting selv, med praktisk bæreveske (1952)

Elektronikk - et forretningsområde med konsekvenser

Bosch begynte å utvikle elektroniske komponenter midt på 1950-tallet. Den første av disse var "variode", som Bosch begynte å produsere i 1958. Transistorer fulgte deretter, og fra 1970 produserte selskapet integrerte kretser. Skeptikerne var kritiske til dem, men talsmennene utviklet dem entusiastisk, de sådde det første frøet innen elektronikkfeltet, som nå er en kjernevirksomhet for Bosch.

En lite bemerkelsesverdig komponent, knapt nok på størrelse med en ert og gjenkjennes ikke på bildet av en generatorregulator. Etter at denne innovative halvlederkomponenten ble satt i serieproduksjon i 1958, forbedret den måten som generatoren ladet batteriet på, spesielt ved tomgang i stillestående trafikk.
En lite bemerkelsesverdig komponent, knapt nok på størrelse med en ert og gjenkjennes ikke på bildet av en generatorregulator. Etter at denne innovative halvlederkomponenten ble satt i serieproduksjon i 1958, forbedret den måten som generatoren ladet batteriet på, spesielt ved tomgang i stillestående trafikk.
De tidlige elektriske komponentene fra Bosch ble opprinnelig basert på germanium, og senere silikon, krystaller. Dette bildet viser produksjon av germanium-krystall. (1961)
De tidlige elektriske komponentene fra Bosch ble opprinnelig basert på germanium, og senere silikon, krystaller. Dette bildet viser produksjon av germanium-krystall. (1961)
/