Ny virksomhet 1960–1989
1960- til 1980-tallet var preget av forvandlingen hos Bosch, som gjorde konsernet til et allsidig konsern med selvstyrte avdelinger, et globalt selskap og markedsleder innen bilelektronikk.
Ny struktur - avdelinger blir formet
Mellom 1950 og 1960 økte antall medarbeidere i Bosch fra 15 000 til 70 000. Den sentraliserte strukturen til et middels stort selskap var ikke lenger tilstrekkelig, og i løpet av 1960-tallet ble forretningsområdene gradvis mer uavhengige, noe som startet med Power Tools-avdelingen. I løpet av denne tidsperioden med økonomisk vekst og full ansettelse, gjorde Bosch oppkjøp i andre sektorer og tusenvis av medarbeidere fikk opplæring innen produksjon av bilelektronikk.
Fra hydraulikk til emballasje
På dette tidspunktet var bilbransjen det viktigste markedet for Bosch. men hele Vest-Europas økonomi var stigene og diversifiseringen inn i andre sektorer var fortsatt viktig. Etter at Bosch hadde gått inn i mobilhydraulikk, medisinsk elektronikk og radioteknologi på 1950-tallet, kjøpte de seg inn i en emballasjemaskinfabrikk i 1963 og utvidet aktivitetene med ytterligere oppkjøp for å danne Packaging Technology-avdelingen.
Grunnleggerens arv - Robert Bosch Stiftung
Forskning, utvikling og oppkjøp - med innovasjonens kraft
Bosch samlet forsknings- og utviklingsressursene i et nytt forskningssenter i 1968. Denne kombinerte anstrengelsen var nødvendig for å avle frem ideene som Bosch senere gjorde om til innovative produkter som ga selskapet et konkurransefortrinn. Fra midten av 1960-tallet fokuserte selskapets egne forskningsinstitutter også på spesielle prosjekter, som integrerte kretser.
Jetronic
Elektronikken overtar
I 1959 begynte Bosch å utvikle et elektronisk styrt bensininnsprøytningssystem. Jetronic var det første systemet av slitt slag i verden som gikk i masseproduksjon i 1967. Den ble først brukt i de amerikanske versjonene av Volkswagen 1600 LE og TLE. Takket være Jetronic kunne VW 1600 innfri forholdsvis strenge miljøforskrifter som hadde blitt introdusert i USA. Staten California.
Bilde: kortet på en Jetronic elektronisk kontrollenhet for bensininnsprøytning i elektronikklaboratoriet i Schwieberdingen Technical Center i nærheten av Stuttgart (1970)
Halvledere og den datastyrte bilen - elektronikk hos Bosch
Forskernes og ledernes besluttsomhet om å gjøre elektronikk til en krumtapp for selskapet begynte å betale seg fra 1970-tallet og det opprinnelig uutforskede området har formet hele selskapets suksess til denne dag. Et godt eksempel på dette er ABS antiblokkeringsbremsesystemet lansert i 1978, som Bosch gjorde om til teknisk standard innen bilkonstruksjon takket være ekspertisen innen digital elektronikk.
Tenke globalt - en ny start i USA og Asia
I USA, verdens største økonomi, fikk ikke Bosch tilbake fulle bruksrettigheter til sin egen merkevare før i 1983. Dette frigjorde måten selskapet gjenvant sin tidligere salgssuksess. I Asia etablerte Bosch sin tilstedeværelse på en spesiell måte. De produserte varer av høy kvalitet, som fotografi- og videoteknologi, mer kostnadseffektivt i land som Malaysia. De etablerte også joint venture-selskaper i nøkkelmarkeder som Japan. Bosch startet produksjon av elektronisk bensininnsprøytning der i 1973 og ABS antiblokkeringsbremsesystem i 1984.
Lambda-sensoren
Sensitive sniffere
I 1969 startet eksperter hos Bosch utvikling av en sensor for måling av eksosgass, og etablerte seg i løpet av et tiår etter innledende tannhjulproblemer. I dag kan vi ikke lenger tenke oss miljøvennlige forbrenningsmotorer uten lambda-sensoren, som gikk i produksjonen i 1976. Denne innovasjonen fra Bosch var forutsetningen for eksosbehandling med bruk av treveis katalysator. Lambda-sensoren måler oksygeninnholdet i eksosgassen oppstrøms foran katalysatoren. Denne verdien, som hele tiden svinger dramatisk i henhold til kjøresituasjonen, blir brukt av den elektroniske kontrollen i innsprøytningssystemet til å justere sammensetningen av blandingen av bensin og luft. Systemets nøyaktighet sikrer fullstendig forbrenning, slik at katalysatoren optimalt rengjør eksosgassene. Dette kan redusere skadelige utslipp med opptil 90 prosent.
Bilde: Funksjonstesting av prototyper på lambda-sensoren i Schwieberdingen Technical Center (1975)
Telekommunikasjon — et nytt fokus
På begynnelsen av 1980-tallet utvidet Bosch sine aktiviteter til telekommunikasjonsområdet og begynte å konstruere teknologi for romfartssatellitter og mobiltelefoner og å implementere offentlige og private telekommunikasjonsnettverk. Etter at denne sektoren genererte 25 prosent av selskapets salg i to suksessfulle tiår, medførte ugunstige forhold at Bosch måtte trekke seg fra flere segmenter. Security Systems-avdelingen fortsatte driften og forblir suksessfull den dag i dag.