Bosch omstrukturerer sitt største forretningsområde
2024-02-07
- Vekst på 56,3 milliarder euro i Bosch Mobility - en vekst på 7 %.
- Bosch restrukturerer kjernevirksomheten for å forbli konkurransedyktig i en bilindustri som er i stadig endring.
- Samlet omsetningsmål for hele Bosch-konsernet er oppnådd, dette til tross for globale utfordringer.
Fremtidsvisjon: enda større fokus på mobilitet og klima fremover.
Bosch reagerer på transformasjonen av bilindustrien – og omstrukturerer sitt største forretningsområde
Stuttgart, Tyskland: Bosch-konsernet har nettopp offentliggjort sitt foreløpige årsregnskap for 2023 - og med en omsetning på 56,3 milliarder euro er mobilitetssektoren fortsatt den av Bosch-konsernets forretningsområder som har størst omsetning. Dette tilsvarer en vekst på 7 %, eller 11 % justert for valuta.
Konsernets sterkeste forretningsområde står imidlertid overfor økende krav fra en bilindustri i endring - og som svar på dette besluttet Bosch i begynnelsen av 2024 å gjennomføre den største omstruktureringen av kjernevirksomheten i selskapets historie.
Standardisering for å fremme e-mobilitet: Bosch omstiller seg for videre vekst
Nye og større krav til innovasjon, og en mobilitetssektor som blir mer og mer software-basert har fått Bosch til å omstrukturere hele sin Mobility-sektor.
Den nye sektoren har vært på plass siden begynnelsen av 2024 - og av de nye funksjonene er blant annet horisontalt ansvar for tre helt sentrale områder:
software, halvledere og kjørecomputere. I takt med at Bosch beveger seg mot fremtidens mobilitet, planlegger selskapet å forbedre måten det utnytter ny og etablert teknologi på, for å maksimere forretningsmulighetene.
Det har for eksempel vært en økning i etterspørselen etter nye redundante bremsesystemer, som er spesielt viktig i elbiler. Dr. Stefan Hartung, styreleder i Robert Bosch GmbH, sier at Bosch sikter mot en årlig vekst på 10 prosent frem til 2030.
–Totalt vokser vi dobbelt så raskt som konkurrentene med bremsesystemene våre. Vi opprettholder også salget av ESP, selv om markedsvolumet her er synkende.
Når det gjelder elbilmarkedet, mener Hartung at det fortsatt er mye å gjøre, blant annet for å løse mangelen på ladestasjoner samt rimelige elbiler i Europa.
Regnskapsåret 2023: Bosch har oppnådd konsernets samlede omsetnings- og marginmål til tross for global motgang
Til tross for de store konflikter og utfordringene som 2023 har bydd på globalt, har Bosch ikke bare hatt suksess i mobilitetssektoren - konsernet har også klart å nå sine finansielle mål med en omsetning på 91,6 milliarder euro og en EBIT-margin på 5 %.
–Gitt de vanskelige forholdene er dette en imponerende prestasjon av våre ansatte. De kommende årene vil også kreve mye av oss alle, sier Hartung.
Visjoner for 2024: Enda mer fokus på mobilitet og klima
I løpet av det siste regnskapsåret kunne Bosch ytterligere utvide sine satsningsområder, akselerere omstillingen av mobilitetsvirksomheten og styrke konkurranseevnen i alle de andre forretningsområdene.
Når det gjelder det kommende året, er Bosch imidlertid forsiktige og forventer kun en moderat global økonomisk vekst på 2 til 2,5 prosent. Dette reduserer imidlertid ikke visjonen og ambisjonene for utvikling og innovasjon i 2024, der målet er å fortsette å investere i fremtiden:
–Vi fortsetter å investere proaktivt i teknologier som vil forme fremtiden - spesielt teknologier knyttet til klimatiltak. Vi opplever imidlertid en forsinkelse i aksepten av slike teknologier, og markedsmomentet er i ferd med å avta, forklarer Hartung.
Innen 2024 håper selskapet også på ytterligere vekst gjennom sin produksjon av silisiumkarbidbrikker (SiC-brikker). Disse halvlederne brukes i høyspenningsomformeren i elbiler og kan øke bilens rekkevidde.
Pressekontakt Norge
Lisa Berg Nielsen
Communications Manager