Hopp til hovedinnhold
Bosch i Norge

AIoT styrer fremtiden

The AIoT Show - På veiene

Du er på vei til jobben, men står som vanlig fast i en lang bilkø. Du er redd for at du ikke vil rekke det avtalte møtet og at det uansett blir umulig å finne en ledig parkeringsplass når du kommer frem. Høres det kjent ut? Ved hjelp av AIoT vil dette forhåpentligvis være noe som hører fortiden til.

Takket være sensorer i bilene og på veiene vil vi ikke bare kunne nyte godt av bedre og raskere ruter, det vil også bli lettere å finne en ledig parkeringsplass. Dessuten vil bilene våre, om de ikke kjører seg selv, i det minste kunne parkere selv på nærmeste ledige plass. Dermed vil vi kunne forberede oss til dagen på en mer avslappet og mindre stressende måte.

Infrastruktur

Selvkjørende biler er kanskje litt lengre unna for øyeblikket, men det skjer ting også på dette området. Når det gjelder trafikkstyring, vil morgendagens smarte byer med sensorer og enheter være til god hjelp. De vil kunne overvåke trafikkvolumet på veiene og programmere trafikklysene slik at trafikken flyter bedre. Og ved hjelp av de mottatte dataene vil AI-enheter vite hva som er de travleste tidene for hver rute og advare oss om farer eller ulykker på den foreslåtte ruten. Dette fordi bilene vil utveksle informasjon med hverandre.

På veiene

Biler

Slike fremskritt i en verden av smarte oppkoblede enheter bør gjøre kjøringen mye tryggere. I løpet av det neste tiåret kommer vi trolig til å se en kraftig økning i antallet smarte biler på veiene. Det anslås at den årlige globale produksjonen av slike ”robotbiler” kommer til å nå ca. 800 000.*

Sikkerheten vil naturligvis være en helt avgjørende faktor for hvor kommersielt vellykket dette blir, for målet til både bilindustrien og samfunnet generelt er færre alvorlige trafikkulykker.

– Sensorbaserte systemer hjelper føreren med å oppdage og unngå farlige situasjoner, selv om vi iblant har en tendens til å tro at disse funksjonene handler om komfort og beskyttelse av bilene. Tenk f.eks. på hvordan de vil hjelpe oss med å finne parkeringsplasser, sier Ralf Mårtensson, Business Development Manager, Nordic, Robert Bosch AB.

– Sikkerhet kan deles inn i to kategorier: passiv og aktiv, sier han. Passive systemer aktiveres etter at en ulykke har skjedd og er oppdaget, f.eks. med kollisjonsputer og beltestrammere. Disse systemene er vanligvis ikke reversible. Aktive systemer aktiveres derimot før en mulig ulykke inntreffer. Dette er ting som forhåndsbremsing eller automatisert bremsing med full stopp, ESP og advarsler om å unngå å bytte kjørefelt.

Det handler dessuten ikke bare om å ”se” farene. Bosch har arbeidet med en AI-basert teknologisk løsning som vil fange opp lyder fra nødetatene, f.eks. ambulansesirener og så videre. Bosch har også andre prosjekter på gang, f.eks. systemer som varsler bilførere som kjører i feil retning og oppdager om føreren føler seg trøtt eller kanskje utilsiktet har etterlatt et kjæledyr i bilen. Dessuten vil bilene snart kunne informere hverandre om vanskelige veiforhold. Bilprodusentene tester f.eks. alarmsystemer som varsler om glatte veier.

Men uansett hvor god teknologien blir, velger Ralf å heve en advarende pekefinger:

– Selv om vi får stadig flere sensorsystemer som hjelper bilføreren, må vi huske på at det fremdeles er føreren som styrer bilen og at han eller hun alltid er ansvarlig for hva som skjer med bilen i trafikken, sier han.

Selvparkerende biler

Fremskrittene vil naturligvis ikke bare gjelde for sikkerheten. Komfort kommer også til å være en viktig faktor, ikke minst når det gjelder selvparkerende biler, inntil selvkjørende virkelig tar over. Inne i bilen vil alt fra åpning av dører, klimaanlegg og oppvarming/kjøling til underholdning betjenes ved hjelp av stemmestyrte enheter. Og det er ikke umulig at bilene en dag vil kunne ”snakke” med lyktestolper eller veiskilt som vil advare om ulykker og krevende veiforhold

Dessuten vil vi ikke bare kunne ”snakke” med bilene, de vil også kunne kommunisere med hverandre. Faktum er at hele flåter av smarte biler vil være oppkoblede, og hvis en av dem oppdager noe, kan den dele det med alle de andre. Bilkjøperne har merket seg dette: En studie utført av konsulentbyrået McKinsey viste at 37 % av svarpersonene kunne tenke seg å skifte bilmerke for å få et mer oppkoblet kjøretøy.

Kommersiell trafikk

Kommersielle kjøretøy vil også nyte godt av smart oppkoblet teknologi. Et globalt logistikkfirma har anslått at AIoT allerede har bidratt til å redusere arbeidsbelastningen med 50 % og økt påliteligheten til firmaets sanntidssporing til 90 %. Målet med den modellen de bruker, er forhindre at sjåførene blir trøtte ved at de bruker mindre tid på veiene. Det finnes fordeler for kjøretøyene også. AIoT kan registrere et kjøretøys ytelse og varsle om at det kreves vedlikehold og foreslå hva som må gjøres. Dessuten kan sensorene varsle om dårlige sikkerhetsvaner blant sjåførene.

Et nordisk perspektiv

I Norden har Bosch sin egen testbane i Vaitoudden i Nord-Sverige for å kunne teste alle de nye sikkerhetsfunksjonene i biler. Banen, som er åpen fra november til slutten av mars hver år, har testfasiliteter og verksteder der man undersøker hvor robuste bilene er under vinterforhold.

– Her samarbeider vi tett med flere bil- og lastebilprodusenter. Vi støtter dem med sensorer til produksjonen og utfører omfattende tester på bilene, sier Mårtensson.

Så uansett hvilke veier vi kjører på, vil den smarte oppkoblede teknologien hjelpe oss med mye, f.eks. ved å la bilen bestemme hvordan vi skal reagere på forholdene. Senere kommer også den dagen da vi helt overlater styringen til bilen på turene våre. Alt dette blir stadig bedre!

Del på: