Bosch opprettholder en ambisiøs vekststrategi frem mot 2030
2025-05-08
"Vi har gjort viktige forbedringer i kostnader, struktur og portefølje. Med vår strategi 2030 har vi satt oss ambisiøse mål i en tid med global uro", sier konsernsjef Stefan Hartung.
Stuttgart/Renningen – Med en omsetning på 90,3 milliarder euro genererte teknologileverandøren 1,4 prosent mindre i omsetning i 2024 enn året før – eller 0,5 prosent mindre, justert for valutakursvariasjoner. Driftsresultatet (EBIT) falt fra 4,8 til 3,1 milliarder euro, tilsvarende en margin på 3,5 prosent.
– Vi har gjort viktige forbedringer i kostnader, struktur og portefølje. Med vår strategi 2030 har vi satt oss ambisiøse mål i en tid med global uro, sier konsernsjef Stefan Hartung.
Selskapet vil øke både omsetning og margin i år. Fri kontantstrøm ventes å forbli på fjorårets nivå. Målet er 6–8 prosent årlig vekst fram til 2030.
Kutter kostnader, men trapper opp investeringene
Bosch varsler fortsatt strukturelle endringer og nedbemanninger, spesielt i Europa, for å styrke konkurransekraften. Samtidig styrker selskapet satsingen på innovasjon og oppstartsbedrifter.
Et nytt fond på 250 millioner euro er satt av til ventureinvesteringer gjennom Bosch Ventures.
– Dette gir oss tilgang til ny teknologi og styrker divisjonene våre. Innovasjon er også avgjørende for økonomisk vekst, sier Hartung.
Dobler klimamål
Til tross for svak global vekst og press mot frihandel, lanserer Bosch nye klimamål. Selskapet vil innen 2030 halvere CO₂-utslipp knyttet til bruk av egne produkter, sammenlignet med 2018.
– Klimaendringene forsvinner ikke fordi økonomien har andre utfordringer, sier Hartung.
Forventer moderat vekst i 2025
Bosch forventer organisk vekst på 1–3 prosent i år, og en bedring i driftsmargin. Oppkjøpet av Johnson Controls’ og Hitachis HVAC-virksomhet ventes ferdigstilt i løpet av året, og kan gi 1–2 prosentpoeng økt omsetning.
– Vi fortsetter å satse på innovasjon, oppkjøp og regionalisering for å være nær kundene, sier finansdirektør Markus Forschner.
Mobilitet: Trapper opp satsingen på programvare og hydrogenløsninger
Innen mobilitet peker Bosch på tre tydelige vekstområder: elektromobilitet, hydrogenteknologi og biler der programvare styrer en stadig større del av funksjonene. I løpet av året setter selskapet i gang 50 nye prosjekter innen elektromobilitet, særlig i Europa og Kina.
– Framtidens mobilitet avgjøres av programvare. Vi vil være i front som partner for bilindustrien, sier Hartung.
På industrimessen i Hannover viste Bosch frem nye hydrogenløsninger. Konsernet forventer milliardomsetning innen dette feltet innen 2030.
Forbrukerteknologi: 90 nye verktøy og kjøleskap med ny standard
Innen forbrukersegmentet lanserer Bosch 90 nye batteridrevne verktøy i år. Et nytt kjøleskap fra Bosch Siemens Hausgeräte blir det første som støtter Matter – en ny, åpen standard for smarthusprodukter som gjør det mulig å koble sammen enheter fra ulike produsenter.
Bosch bygger også sin første hvitevarefabrikk i Afrika, med planlagt produksjon av 350 000 stekeovner i året for markedene i Afrika og Midtøsten.
Industri og bygg: Programvare og KI gir vekst
Bosch satser også tungt på programvare i industrisegmentet. Målet er én milliard euro i programvareinntekter innen 2030. Selskapets løsninger for automatisering, batteriproduksjon og elektrifisering ble nylig presentert på Hannover-messen.
Innen byggteknologi skal oppkjøpet av HVAC-selskapene styrke veksten, spesielt i USA og India. Nye varmepumper og hybridløsninger er allerede lansert. KI-løsninger som tidlig skogbrannvarsling inngår også i vekstsatsingen.
2024: Ujevn utvikling mellom divisjonene
Mobilitet falt 0,7 prosent til 55,8 mrd. euro. Industridivisjonen gikk ned 13 prosent til 6,4 mrd. Forbrukerprodukter steg 1,6 prosent til 20,3 mrd., mens bygg og energi falt 2,7 prosent til 7,5 mrd.
Fall i Europa – vekst i Amerika og Asia
Salget falt 4,9 prosent i Europa, men økte med 4,8 prosent i Amerika og 0,7 prosent i Asia-Stillehavet. Totalt falt antall ansatte med 11 500 til 417 859 ved utgangen av 2024.
Pressekontakt Norge
Lisa Berg Nielsen
Communications Manager