Hopp til hovedinnhold
Bosch i Norge
Nyheter

CES 2022: For bedre livskvalitet og bedre klimatiltak – tilkoblede og smarte løsninger driver veksten hos Bosch

Alle produktklassene hos Bosch har tilkoblingsmuligheter

2022-01-05

Tanja Rückert: «Vi mener at kunstig intelligens og tingenes internett er den beste måten å skape ekstra verdi på.»

High-tech #LikeABosch

Las Vegas – Hjemme, på veien, på jobb, på sykehuset og til og med i verdensrommet: Med smarte og tilkoblede løsninger forbedrer Bosch hverdagen for mennesker fra alle samfunnslag. Samtidig ser selskapet på nye forretningsområder i form av programvare, tjenester og lisenser. «Vi digitaliserer systematisk kjernevirksomheten vår for å gi kundene våre flere fordeler. Fremover har vi som mål at salget av hvert digitale produkt også skal føre til tjenestebasert omsetning», sier Tanja Rückert, chief digital officer i Bosch-konsernet, under CES i Las Vegas. For å oppnå dette målet fokuserer Bosch på tilkoblingen til IoT ved hjelp av AI, med andre ord kobler de sammen tingenes internett (IoT) med kunstig intelligens (AI).

Det skaper en positiv sirkel der tilkoblede produkter leverer informasjon som behandles av AI og brukes i programvareoppdateringer for disse produktene. Kjernen i denne tilnærmingen er fordelen for kundene, siden brukerne kan være en integrert del av utviklingsprosessen, og siden løsninger kan skreddersys etter deres behov. Samtidig fortsetter både utviklingen og verdiskapingen etter at produktene er solgt. «Vi mener at kombinasjonen av AI og IoT er nøkkelen for at brukerne skal få de beste fordelene fra begge disse teknologiene», sier Rückert. «I tillegg til at vi får muligheten til å utvikle nye forretningsmodeller, bidrar denne tilnærmingen til at vi kan tilby bedre produkter og løsninger som skaper reell verdi for både enkeltpersoner og samfunnet som helhet.»

Utvidet programvareekspertise: Bosch former allerede fremtiden

Bosch la grunnlaget for dette for lenge siden. Fra og med nå vil alle elektroniske produkter ha tilkoblingsmuligheter. Salget av tilkoblede verktøy, hvitevarer og varmesystemer har vokst med 50 prosent det siste året, fra fire millioner enheter i 2020 til mer enn seks millioner i 2021. Med Bosch Center for Artificial Intelligence (BCAI) har selskapet etablert en solid avdeling for AI, som allerede har bidratt med rundt 300 millioner euro til resultatet.

I tillegg investerer selskapet mer enn fire milliarder euro hvert år i programvarekompetanse, og rundt tre av disse milliardene går til mobilitetsvirksomheten. For å forme den programvaredefinerte fremtiden for mobilitet vil Bosch også ha fokus på utviklingsaktiviteter for applikasjonsuavhengig programvare i en egen enhet fra midten av 2022. Under paraplyen til datterselskapet ETAS GmbH vil selskapet fremover utvikle og selge grunnleggende kjøretøyprogramvare, mellomvare, skytjenester og utviklingsverktøy for universelle løsninger. Bosch utvikler også tilkoblet og automatisert kjøring i høyt tempo. De siste fem årene har Bosch generert rundt ni milliarder euro fra salg av førerassistentsystemer og de nødvendige sensorene.

Bosch Tech Compass: En undersøkelse som gjennomføres i fem land

Bosch Tech Compass, en representativ undersøkelse som gjennomføres i fem land og som presenteres for første gang under CES, viser hva mennesker fra hele verden forventer av ny teknologi. Ifølge undersøkelsen mener de fleste av respondentene (72 prosent) at den teknologiske utviklingen gjør verden til et bedre sted, for eksempel når det gjelder å bekjempe klimaendringer (76 prosent). Samtidig mener fire av fem at teknologien bør fokusere mer på å løse de store utfordringene istedenfor å fokusere på individuelle behov. «Hos Bosch mener vi også at teknologi gir en rekke fordeler», sier Rückert. «Når vi snakker om høyteknologi, snakker vi ikke om å skyve grensene for hva som er mulig. Vi bruker teknologi for å forbedre hverdagen til mennesker der de er.»

Fra verdensrommet til barnemedisin: Sensorsystemet Bosch SoundSee

Sensorsystemet Bosch SoundSee er ett eksempel på fordelene med AI og tilkoblingsmuligheter. Siden slutten av 2019 har det reist gjennom verdensrommet for å identifisere uvanlige lyder fra ISS ved hjelp av AI-algoritmer som analyserer og indikerer, slik at man får en indikasjon om når det er behov for vedlikehold. I samarbeid med den veldedige helseorganisasjonen Highmark i Pittsburgh (USA) ser nå Bosch på mulighetene for å bruke den samme teknologien på jorden også, ved å finne ut hvordan AI kan brukes som verktøy i diagnostikk innen barnemedisin. Bosch og Highmark arbeider konkret med å tilpasse sensorene for å bruke dem til å oppdage lungesykdommer som astma på et tidlig stadium, bare ved å lytte til barnas pustemønstre. «Å bruke innovativ teknologi for å forbedre barns helse er nøyaktig det vi mener når vi snakker om høyteknologi», sier Mike Mansuetti, administrerende direktør for Bosch i Nord-Amerika. Bruken av SoundSee i helsevesenet er også et eksempel på hvordan Bosch tolker strategien «Invented for life».

Bosch’ nye gassensor – den første på markedet som bruker AI – tar vare på både mennesker og natur. Den brukes i Dryads Silvanet Wildfire Sensor, og den kan sammenlignes med en digital nese som oppdager skogbranner på et tidlig stadium. Dryads sensorer festes til trær, der de kontinuerlig overvåker det lokale mikroklimaet for å oppdage begynnende branner, slik at de lokale myndighetene kan varsles trådløst – og lenge før kamera- eller satellittbaserte systemer kan gjøre det. Løsningen beskytter mot skogbranner, samtidig som det kan redusere de globale karbonutslippene som skogbranner medfører. «Disse sensorene kommer til å bidra til å redde liv og hjem, samtidig som de sørger for at tonnevis av CO2 ikke slippes ut i atmosfæren – alt takket være AI og tilkoblingsmuligheter», sier Mansuetti.

High-tech #LikeABosch: Ny kampanje for smarte løsninger

En ny og humoristisk Bosch-kampanje viser løsningene som selskapet har utviklet for å forbedre de små tingene i menneskers hverdag. Den har fått navnet «High-tech#LikeABosch – med mange tilkoblede, intelligente og gode løsninger», og protagonisten tar seerne med på en vanlig dag der hun bruker mange løsninger fra Bosch, fra smarte briller til en tilkoblet elsykkel og et digitalt adgangskort på jobb. Det får tenåringssønnen hennes, som tidlig i filmen sier at mor er «gammeldags», til å virke ganske feilinformert.

Pressekontakt Norge

Lisa Berg Nielsen
Communications Manager

Telefon

Generelle spørsmål om Bosch

Flere nyheter