Boschs programvareplattform gir en rekke tilpassede tjenester

• Boschs styremedlem Hoheisel: “Tjenester blir stadig en mer differensierende faktor innenfor bilindustrien.”
  • Undersøkelse anslår at innen 2020 vil 250 millioner tilkoblede biler være på veiene.

17.03.2017 | Bosch-konsernet | Konsern-nyheter

Det er den gryende alder av den tilkoblede bilen. Fra og med mars 2018 vil det automatiske nødanropssystemet eCall være obligatorisk i EU. Dette betyr at hver nye bil som standard vil være en tilkoblet bil. Analysebyrået Gartner spår at innen 2020 vil det være 250 millioner tilkoblede biler på verdens veier. Etter hvert som biler i økende grad blir mobile enheter på hjul, fokuserer interesserte kjøpere mer og mer på digitale tjenester, for eksempel de som overvåker bilens tilstand eller varsler om feil kjøreretning.

Ifølge en undersøkelse fra German Consumer and Media Analysis group (VuMA 2017), ser allerede mer enn en fjerdedel av den tyske befolkningen på integrert internett som en viktig faktor når de kjøper bil. "Tjenester for tilkoblede biler er i økende grad en differensierende faktor innen bilindustrien," sa Dr. Dirk Hoheisel, styremeldem i Bosch, under et foredrag på den internasjonale Bosch ConnectedWorld 2017-konferansen i Berlin. Hoheisel annonsert også lanseringen av Boschs Automotive Cloud Suite, en ny plattform for mobilitetstjenester. Automotive Cloud Suite tilbyr bilprodusenter og alle tjenesteleverandører innenfor mobilitet en programvareplattform pluss en omfattende verktøykasse for utvikling av alle typer tjenester for sjåfører og for raskt å bringe dem til et bredt marked. Hoheisel fortsatte: "Sjåfører kan også dra nytte av Automotive Cloud Suites bredere, men mer personlige, spekter av tjenester."

Boschs styrke: kompetanse på biler, skytjenester og big data

Bosch Automotive Cloud Suite er basert på Bosch IoT Suite, og gir det teknologiske grunnlaget for alle tjenester som involverer tilkoblede biler. Programmet tilbyr alle de funksjonene som trengs for å koble enheter, brukere, bedrifter og domener på én enkelt plattform. I Automotive Cloud Suite, får kunden individuelle programvaremoduler, som for eksempel en digital loggbok eller løsninger for å implementere programvareoppdateringer. Tilbydere av mobilitetstjenester kan bruke disse til å utvikle et bredt spekter av tjenester for sjåfører av tilkoblede biler. "Bosch er i en posisjon til å samle omfattende automotive know-how og IT-kompetanse," sa Hoheisel. "Fra ideen til utrullingen til selve driften av tjenester, tilbyr vi kundene våre alt fra én enkelt kilde." Bosch samler mange områder av ekspertise i sin Automotive Cloud Suite: i tillegg til ferdigheter som en systemleverandør til bilindustrien og som en ledende leverandør av krypteringsteknologi, har Bosch lang erfaring både som skyoperatør og i håndtering av big data. "Ikke bare kan Automotive Cloud Suite brukes til å implementere kundenes tjenester, men vi bruker den også til våre egne interne tjenester," sa Hoheisel. Bosch demonstrerer en rekke nye tjenester under Bosch ConnectedWorld 2017 i en modellbil basert på en Jaguar F-Pace. Nedenfor er fem tjenester som kommer til å bli standard i alle kjøretøy.

1. Varsler om feil kjøreretning:

Bare i Tyskland blir rundt 2000 advarsler om feil kjøreretning kringkastet hvert år. I de fleste tilfeller kommer varselet dessverre for sent. I en tredjedel av slike hendelser kjører sjåføren gjennomsnittlig 500 meter i feil retning før sjåføren stopper, og i verste fall får det fatale konsekvenser. Boschs skybaserte varsling til sjåfører som kjører i feil kjøreretning er utformet for å gi en advarsel i løpet av ca. ti sekunder. Varselet går ikke bare til sjåføren selv, men til alle trafikanter i nærheten. Tjenesten fungerer således som en skytsengel i dataskyen.

2. Forutsigbar diagnostikk

Ingenting er mer irriterende enn når bilen bryter sammen på ferie. Forutsigbar diagnostikk forhindrer situasjoner der bilen er uventet ut av drift. Under vanlige kjøreturer kan systemet analysere data og forutse tilstanden til viktige komponenter. Sjåføren varsles før en del slites ut, og mottar en anbefaling for neste verkstedbesøk.

3. Fellesskapsbasert parkering

Denne tjenesten gjør parkering til en felles aktivitet. Mens bilen kjører rundt, bruker den kjøresensoren sin til å identifisere og måle avstanden mellom biler parkert ved fortauskanten. Denne informasjonen flyter inn i et digitalt parkeringskart. Ved hjelp av smart databehandling, bekrefter Bosch deretter informasjonen for å levere en forutsigelse av parkeringssituasjonen. Det digitale parkeringskartet er tilgjengelig i skyen for biler i nærheten, slik at sjåfører kan navigere direkte til en ledig plass.

4. Personlig assistent

Drømmen om å ha en egen personlig assistent går nå i oppfyllelse. Med denne Bosch-tjenesten kan sjåfører bruke talekommandoer til å enkelt administrere sine avtaler, be om et bredt spekter av informasjon, foreta justeringer i sin smart-hjem og mye mer – alt mens man kjører. Over tid lærer assistent brukerens vaner og preferanser for å gi enda bedre støtte.

5. Programvareoppdateringer gjennom luften

Programvareoppdateringer fra skyen er allerede en selvfølge for smarttelefoner; nå gjør Bosch det samme for biler. Nye funksjoner, for eksempel et mer effektivt kjøremodus for elektriske biler, kan legges til bilen over natten, kryptert, og beskyttet mot hackere.